Thursday, November 14, 2013

Hello Readers :)

assalamualaikum w.b.t J

memandangkan kelas 1 hari sahaja seminggu, sekarang saya berada di rumah je membuat thesis. dah 3 minggu. kelas kadang kadang pergi kadang kadang tak. hi.. bestnya cuti kan, dapat bangun lambat, golek golek tak payah pergi kelas. ihiks.

saya seorang manusia yang memboringkan. saya tak suka tengok tv, saya malas nak keluar rumah (kecuali shopping), malas nak bergaul. jadi sewaktu cuti biasanya saya ada je kat rumah makan tidur. ada la pergi dekat dekat contohnya dengan mak pergi makan dekat Pantai Irama, pasar malam dan jenguk tok. saya pun asyik kawan dengan orang yang sama sebab dah selesa kan, susah senang bersama. so malas nak fikir banyak. 

sejak cuti buatan sendiri ni banyak lah sikit shopping online. rajinlah menunggu abang pos laju hantar barang. saya pengguna setia kedai online. hi.. tapi bila berduit jela setia. bhaha.

bila dah masuk topik jual beli or pengguna ni saya nak cakap pasal hak pengguna sikit *muka serius*. hak pengguna tu penting tahu tak. kita sebagai pengguna patut tahu hak kita. kadang kadang kita sebagai pengguna boleh kena tipu. contohnya kita beli barang tiba tiba kita tengok rosak. bila nak pergi tukar tak boleh. haa, geram kannnn. so, we should aware dengan benda benda macam ni.

pernah kita ambil tahu hak hak kita sebagai pengguna? haa, kita ada 8 hak pengguna.

1. Hak utk mendapat keperluan asas
2. Hak utk dpt barang dan perkhidmatan yg selamat
3. Hak utk mendapat maklumat
4. Hak utk membuat pilihan
5. Hak utk menyuarakan pendapat
6. Hak utk dpt ganti rugi 
7. Hak utk mendapat pendidikan pengguna
8. Hak utk hidup dlm alam sekitar yg sihat dan selamat


saya ex student yang mengambil subjek Pengajian Perniagaan mesti la kena tahu. kalau tidak bernanah hati cikgu yang mengajar saya.

sebelum terlupa, jangan lupa jengah fb ‘Tudung N.S’. anda bawalovers?? i’m bawalovers.


bobai. as salam...

No comments: