Monday, July 1, 2013

Kisah Praktikal

assalamualaikum w.b.t :)

Oit. Berbulan bulan tidak menghadirkan diri di ruangan ini. Bukan tiada cerita untuk diceritakan tapi baaaaaannnnnyak cerita yang ingin diceritakan untuk tatapan saya sendiri sebagai diari dan perkongsian dengan orang orang yang ingin membacanya. Tapi disebabkan masa yang agak terhad untuk mencoret di sini terpaksa lah saya akur. *skema punya ayat.

Baiklah baiklah. Saya nak ceritakan tentang praktikal. Wah! dah praktikal. Tak lama je lagi nak habis belajar dah. Pejam celik pejam celik dah masuk minggu ke 4 saya praktikal di sekolah SMK JATI, IPOH. 

So far praktikal di sana Alhamdulillah.. Wajah pertama saya jumpa apabila saya menjejak kaki di sekolah itu ialah Pn Hajah Halijah (Pengetua SMK Jati) , kemudian PK Kanan, Pk Ko dan Pk HEM. Setelah itu berkenalan dengan guru guru SMK Jati. Pelajar pelajarnya pulak uh3.. bagus sangat. Budaya mereka memberi salam lebih mudah untuk saya dengan kawan yang sama sama di tempatkan di sekolah itu bermesra dan mendekati mereka. 

Di sini nak cerita lagi. Maknanya cerita dalam cerita. Mulanya saya di tempatkan di sekolah lain iaitu di SMK Kledang. Kawan, Anis di SMK Buntong. Tapi masing masing tidak mahu ke sana atas sebab sebab tertentu.

Setelah itu kami masing masing ikhtiar untuk mencari sekolah lain. Kemudian saya dapat SMK Tanjung Rambutan. Tapi saya tolak.. sebab? Jauh dari rumah. Masa minta ingat nak sewa rumah area sana. Tapi bila kawan cakap dah jumpa rumah sewa yang sekarang ambik jela. Jadi terpaksa cancelkan sekolah tu. Kemudian saya dapat SMK Megat Khas dan saya tolak lagi.. sebab? Kawan call SMK Jati minta untuk  saya sekali. Masa tu di pagi yang indah Anis telefon cakap dapat SMK Jati. Pengetua SMK  Jati membenarkan kami berdua buat praktikal di sana. Alhamdulillah.. selesai.

Pada 10.6.2013 saya dengan kawan pergi mendaftarkan diri di sekolah tersebut. Malam sebelum ke sekolah perasaan bercampur baur. Takut, malu, gelisah dan segala makneka perasaan yang tak selesa hadir. Tidur tak lena. Mandi tak basah. Makan tak kenyang.

Akhirnya 10.6.2013 kami mendaftarkan diri. Dengan itu maka kami sah berkhidmat sebagai guru praktikal kaunseling di SMK Jati selama 4 bulan. Selesai berjumpa pihak atasan sekolah tersebut semua perasaan yang tak selesa hilang.. dah mampu senyum. Perut mula kelaparan..


Saya berhenti setakat ini dahulu tentang kisah praktikal. Nak berbuka puasa. Akan bersambung kemudian ;)

Selamat berbuka puasa azi.. :D 


No comments: